Adana 1 Şubesi
7348 | | | 14-11-2020
İnceleme/Soruşturma Sürecinde Takip Edilecek Yol ve Yöntemler 1
Mehmet SEZER

Toplumları ayakta tutan şey yöneticilerin adalet anlayışıdır. Bir toplumun yöneticileri ne kadar âdil davranıyor, haktan, hukuktan yana nasıl tavır alıyorsa o toplumda yaşayan halk da o derece huzur ve refah içinde yaşıyor demektir.

İşte bu yüzden her zaman, hukûkun üstünlüğüne inanan, gerek Türkiye’nin en büyük emek örgütü ve Sivil Toplum Kuruluşu olan Memur-Sen olarak, gerekse ülkemizin en büyük sendikası Eğitim-Bir-Sen olarak, hem kendi sorumluluğumuzu bilerek çalışmalarımızı gerçekleştirdik hem de haksızlıklar karşısında geri adım atmadan ve asla pes etmeden sendikal mücadelemizi sürdürdük.

Göreve başladığımız ilk yıllardan itibaren üzerinde özenle durduğumuz konulardan bir tanesi de hakkı yenen eğitim çalışanlarımızın sıkıntılarının giderilmesi oldu. İşte bu yüzden sendikamızda Hukuk ve Mevzuat Komisyonunu kurduk.

Tüm bu çalışmalar netîcesinde hukûkî alanda sorun yaşayan üyelerimizin hak kaybına uğramaması için verdiğimiz mücâdeleden sonuç almaya başladık.

İl Disiplin Kurullarında görev aldığım sırada çok farklı karakterlerde Valiler, Kaymakamlar, İl Milli Eğitim Müdürleri ve bürokratlarla çalıştım. Bu sırada müfettişlerin tavırları, verilen veya verilmeyen cezalar, yaptığımız görüşmeler ve yaşanan hikayeler bana hep yeni şeyler öğretti.

O sıralarda geceler boyunca çeşitli kalınlıklardaki dosyaları incelemeye başlamıştım. Onlarca, yüzlerce, binlerce sayfaya tekabül eden tutanakları okuyordum.

Bir raporun başında yazanlarla içerisinde ve sonucunda yazanlar arasında büyük farklar olduğunu gördükçe hayretler içerisinde kalıyor, başka bir çıkış yolu arıyordum. Rapordaki tanık ifâdeleri ve deliller ile muhakkik/müfettişlerin yazdıkları arasında hakkında soruşturma yürütülen kamu görevlisi aleyhine çok büyük farklar oluyordu. Bu yüzden son zamanlarda bazı muhakkik ve/veya müfettişlerden kaynaklı sıkıntılar da had safhaya ulaşmıştı. Bunun üzerine konuyla ilgili olarak hem eğitimciler ile hem de hukuk danışmanlarımızla toplantılar yaptık. Kararlıydık. Hiçbir eğitim çalışanımız asla hak etmediği bir cezâyı almamalıydı.

İşte bu düşüncelerle yaptığım toplantıların ardından eğitim çalışanlarımızın sıkıntılarının bertaraf edilmesi için bir yol haritası çıkardım. İnanıyorum ki "İnceleme/Soruşturma Sürecinde Takip Edilecek Yol Ve Yöntemler" başlığını verdiğim ve aşağıda belirttiğim süreci takip eden eğitim çalışanlarımız ve hatta tüm kamu personelleri, hem bir inceleme/soruşturma ile karşı karşıya kaldıklarında haklarını öğrenecekler hem de haklarındaki inceleme/soruşturmaları sıkıntısız bir şekilde atlatacaklardır.

Hukûkun egemen olduğu ve devletin, yetkili kişilere verdiği görev ve sorumluluğun başka insanlara yönelik bir tehdit olarak kullanılmadığı günleri yaşamamız dileğiyle bu maddeleri sizlerle paylaşıyorum;

1) Müfettiş veya muhakkikler bir devlet memurundan ifâde vermesini istediğinde kişi, öncelikle hakkında yürütülecek soruşturmaya konu fiil/ler ile ilgili yazılı bilgi istemeli, konuyla ilgili resmi yazının fotokopisini alıp sendika hukuk danışmanıyla görüşmesinin ardından ifâdesini vereceğini aksi halde ifâde vermeyeceğini beyan etmelidir.

2-) Kişi, hakkındaki iddialarla ilgili inceleme/soruşturma evrâkını sendika hukuk danışmanlarımıza iletmelidir.

3) Kişi, hakkında ileri sürülen tüm fiillerin açık ve ayrıntılı bir şekilde incelemesinin yapılabilmesi için müfettiş veya muhakkikten usûlüne uygun olarak süre talep etmelidir.

4) Kişi, soruşturmaya neden olan konuyla ilgili ayrıntılı olarak bilgilendirilen hukuk danışmanlarımızın belirlediği yol ve yöntemlerin sonrasında müfettiş veya muhakkike ifâde vermelidir.

5) Hakkında soruşturma yürütülen kişi ifâdesinde; lehine olan tüm delilleri (tanıkları, kurumun resmi yazışmaları, ders defteri, nöbet defteri, görevlendirme yazısı, tutanaklar vb. gibi soruşturmaya fayda sağlayabilecek tüm bilgi ve belgeleri ) müfettiş veya muhakkike sunmalı, bu belgeleri soruşturma ânında sunma imkânı yoksa daha sonra dosyaya ekleteceğini belirtmeli ve bunun ifâde tutanağına yazılı olarak geçmesini sağlamalıdır.

6) Hakkında soruşturma yürütülen kişi, müfettiş veya muhakkike vermiş olduğu sözlü ifâdesinin yazılı ifâde tutanağına geçirilmesinin ardından ifâde tutanağını öncelikle incelemeli tutanakta eksik veya yanlışlık bulunduğu takdirde bunların düzeltilmesini sağladıktan sonra ifâde tutanağının altını imzalamalıdır. Müfettiş/muhakkik tarafından, ifâdeleri veya sunduğu bilgi/belgeler eksiksiz olarak ifâde metninde yer almamış ise imzadan imtinâ etmeden önce ya;

(a) ifâdelerinin veya sunduğu bilgi/belgelerin eksiksiz olarak ifâde metninde yer almamış olmasını gerekçe göstererek şerhli imzalamalı ya da;

(b) bu husûsu, (ifâdelerinin veya sunduğu bilgi/belgelerin eksiksiz olarak ifâde metninde yer almamış olmasını) soruşturma onayını veren makâma yazılı olarak ileterek yeni bir soruşturmacı tayinini istemeli ve/veya yer verilmesini talep ettiği ifâde, bilgi ve belgeleri, soruşturma dosyasına eklenmesi amacıyla soruşturma makâmına göndermelidir.

7) Hakkında soruşturma yürütülen kişi, tüm bu aşamalardan sonra müfettiş/muhakkik ve kendi imzasının olduğu ifâde tutanağının bir nüshasını sendika hukuk danışmanlarımıza gecikmeksizin ulaştırmalıdır.

Bütün bu yazdıklarım, hakkında inceleme/soruşturma yapılan kamu personellerinin, haklarını bilmesi açısından çok önemli konulardır. İnanıyorum ki haksız bir şekilde hakkında soruşturma açılan kamu personelleri bu maddeleri eksiksiz bir şekilde yerine getirirlerse herhangi bir ceza almadan ya da en az cezayı alarak o sıkıntılı süreci geride bırakacaklardır.

Sorunsuz, soruşturmasız, sıkıntısız günler dilerim.


İKİNCİ YAZIMIZI BURAYA TIKLAYARAK OKUYABİLİRSİNİZ

Tüm Yazılar
1 YETKİDE 10. GURUR YILIMIZA DOĞRU
2 İLKSAN SEÇİMLERİ ÜZERİNE
3 Yüzyılın Acısı
4 Can Terler Anısına
5 Kitaplar, Fikirler ve Yolcular
6 Algıdan Olguya, Yalandan Gerçeğe
7 Okullarımız BELEDİYE MODELİ ile Nefes Aldı
8 Uzman ve Başöğretmenlik Tartışmaları Üzerine
9 GEÇ GELEN ADALET, ADALET DEĞİLDİR
10 SABİT GELİRLİLERİ ENFLASYONA EZDİRMEMEK İÇİN ÇÖZÜM EŞEL MOBİL SİSTEMİDİR